Menu strony
Strona główna
Zdjęcia grupa "Motylki"
Zdjęcia grupa "Biedronki"
Filmy
Ogłoszenia
Dokumenty
Wyszukiwarka
Twoje konto
Nauczanie zdalne gr."Biedronki"4-5-latki
Nauczanie zdalne gr. "Motylki" 3-4-latki
Wznowienie pracy przedszkola
Deklaracja dostępności
Kontakt
Zdrowy przedszkolak

Książka moim przyjacielem


Bezpieczny Przedszkolak

WITAMY NA STRONIE PRZEDSZKOLA W UJEŹDZIE GÓRNYM

ROK SZKOLNY 2020/2021

12.04.2021r. - 16.04.2021r. "Jestem kulturalny"

Scenariusz zajęć wychowawczo-dydaktycznych od dnia 12.04.2021r do dnia 16.04.2021.r- nauczanie zdalne. Wych. Beata Szajda.

Temat tygodnia : Jestem kulturalny.

CELE OGÓLNE: kształtowanie szeroko rozumianej kultury, w tym kultury osobistej, rozwijanie słownika

czynnego, nauka używania zwrotów grzecznościowych w życiu codziennym,

Poniedziałek.12.04.2021r.:

Temat dnia: Zwroty grzecznościowe.

1.Proszę o przeczytanie dziecku wiersza :

Wiersz pt. „ Zwroty Grzecznościowe „T . Rutkowskiej Wojciechowskiej.

Choć jesteśmy jeszcze dziećmi,

grzecznościowe zwroty znamy

i gdy tylko jest potrzeba,

to je zawsze używamy.

 

Proszę, gdy coś chcemy,

dziękuję, gdy to coś dostaniemy,

dzień dobry, gdy znajomego widzimy,

do widzenia, gdy wychodzimy,

zapraszam, gdy na wizytę prosimy,

przepraszam, gdy coś źle robimy,

dobry wieczór, gdy wieczorem kogoś spotykamy,

dobranoc, gdy w nocy z kimś się żegnamy.

 

To nie koniec wszystkich słów,

jeszcze jedno wam powiemy,

że magiczne słowo proszę,

też mówimy, gdy dajemy.

 

2.Przeanalizuj proszę z dzieckiem co było tematem wiersza  , znajdź i wypisz dziecku  wszystkie zwroty grzecznościowe zawarte w wierszu a następnie niech ono samo spróbuje je odwzorować.

Mama wypisuje drukowanymi literami                                Dziecko próbuje napisać.

........................................                                                       …………………………………………………..                        

........................................                                                       ………………………………………………..

........................................                                                       ………………………………………………….

........................................                                                       ………………………………………………….

........................................              ………………………………………………….

 

3.Prawda czy fałsz – zabawa dydaktyczna .Proszę zadać dziecku pytanie i niech odpowie czy jest to prawdą czy też nie. Następnie niech udzieli poprawnej odpowiedzi.

dziękuję -  mówimy  gdy znajomego widzimy( prawda czy fałsz?)- a kiedy mówimy dziękuję. Itd.

proszę -gdy to coś dostaniemy

do widzenia -gdy coś źle zrobimy

zapraszam -gdy wychodzimy

dzień dobry- gdy coś chcemy

słowo proszę- gdy wieczorem kogoś spotykamy

dobry wieczór- gdy w nocy się żegnamy

dobranoc - też mówimy, gdy dajemy

przepraszam - gdy na wizytę prosimy

4.Proszę aby dziecko podzieliło  zwroty grzecznościowe  na sylaby , napisało  - ile to sylab .( cyferką, kropką lub kreseczką)

przepraszam ........... - ........... - ..............( np.3. …, III.)

 

do widzenia ........... - ...........- ..............- ...........

 

dobranoc ......... .. - ............ - ..........

 

dziękuję .. .......... - ............- ..........

 

proszę ............ - ...........

 

zapraszam ........... - ..........- .........

 

5.Proszę skopiować link , niech dziecko odsłucha piosenkę i obejrzy bajkę edukacyjną. https://www.youtube.com/watch?v=pjhEazOFFto 

 6.  Nauka piosenki kulturalnej- Proszę skopiować link

      https://www.youtube.com/watch?v=-JIrvxJheRA

Tekst piosenki:

Mała Orkiestra Dni Naszych: Piosenka bardzo kulturalna

 

zw. Jestem królem dobrych manier, nie przeklinam i nie kłamię.

Zamiast walić z grubej rury wolę trochę mieć kultury.2x

 

ref. Proszę, dziękuję, przepraszam 3x te słowa dziś ogłaszam. x2

 

zw. Słowa ważne są ogromnie a mój język świadczy o mnie. Dobre więc maniery wolę na ulicy i przy stole.2x

 

ref. Proszę, dziękuję, przepraszam 3x te słowa dziś ogłaszam. x2

 

zw. Umiem słuchać bez ziewania, nie przerywam w środku zdania. Bo kultura czyni cuda różni mnie od małpoluda.x2

 

ref. Proszę, dziękuję, przepraszam 3x te słowa dziś ogłaszam. x2

 

 

Wtorek 13.04.2021r

Temat dnia: Kultura przy stole.

1.Na początek zajęć , zasady zachowania się przy stole. Proszę skopiuj link i włącz dziecku  filmik. https://www.youtube.com/watch?v=sWEm82_5HU0 

2.Proszę wyjaśnij dziecku jak powinno zachować się przy stole, czyli stołowy savoir-vivre.Proszę wyjaśnić dziecku czego nie powinno robić siadając do stołu i siedząc przy stole.  :

Dziecku nie powinno:

  • siadać do stołu bez umycia rąk,
  • kłaść na stole zabawek i książek podczas posiłku,
  • trzymać nóg na krześle (nogi powinny być pod stołem), aby nie przewrócić się na krześle do tyłu,
  • bujać się na krześle,
  • odchodzić od stołu bez odnoszenia naczyń,
  • oblizywać talerza czy noża,
  • siorbać, glamać,
  • oglądać telewizji,
  • krytykować jedzenia, którego nie lubi,
  • lekceważyć zachowania innych domowników (dziecko powinno poczekać z rozpoczęciem jedzenia, aż wszyscy dostaną swoje posiłki, i odejść od stołu, dopiero gdy wszyscy zakończą jedzenie).

Czego dziecko powinno się nauczyć:

  • Mycia rąk przed jedzeniem.
  • Rozpoczynania posiłku, kiedy otrzyma na to pozwolenie.
  • Siedzieć wyprostowane i spokojnie.
  • Bez pozwolenia nie opuszczać stołu.
  • Nie trzymać łokci na stole.
  • Nie rozmawiać z otwartymi ustami.
  • Opanowania jedzenia łyżką i widelcem.
  • Jedzenia w ciszy i niewydawania dziwnych odgłosów.
  • Po skończonym posiłku zapytania, czy może odejść od stołu.
  • Podziękowania za posiłek.

3.Przeczytaj dziecku wiersz pt. „Kwoka” – słuchanie wiersza Jana Brzechwy. Rozmowa na temat wiersza. Kształtowanie szeroko rozumianej kultury, w tym kultury osobistej

Kwoka

Jan Brzechwa

Proszę pana, pewna kwoka

Traktowała świat z wysoka

I mówiła z przekonaniem:

– Grunt – to dobre wychowanie!

Zaprosiła raz więc gości,

By nauczyć ich grzeczności.

Osioł pierwszy wszedł, lecz przy tym

W progu garnek stłukł kopytem.

Kwoka wielki krzyk podniosła:

– Widział kto takiego osła?!

Przyszła krowa. Tuż za progiem

Zbiła szybę lewym rogiem.

Kwoka, gniewna i surowa,

Zawołała: – A to krowa!

Przyszła świnia prosto z błota.

Kwoka złości się i miota:

– Co też pani tu wyczynia?

Tak nabłocić! A to świnia!

Przyszedł baran. Chciał na grzędzie

Siąść cichutko w drugim rzędzie,

Grzęda pękła. Kwoka, wściekła,

Coś o łbie baranim rzekła

I dodała: – Próżne słowa,

Takich nikt już nie wychowa,

Trudno… Wszyscy się wynoście!

No i poszli sobie goście.

Czy ta kwoka, proszę pana,

Była dobrze wychowana?

4.Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje pytania: Co postanowiła zrobić pewna kwoka? Kogo

zaprosiła? Jak zachowywali się goście? Jak zachowywała się kwoka? Czy ta kwoka była dobrze

wychowana?

5.Praca w Kartach Pracy ( pięciolatki ) cz. 4.  Str. 7–8 – wycinanie

obrazków, układanie historyjki obrazkowej, budowanie wypowiedzi. Przewidywanie następstw wydarzeń.

Praca z Kartach pracy  ( czterolatki) cz. 2 str. .28 – ćwiczenie grafomotoryczne, ćwiczenie spostrzegawczości,

łączenie kształtów takich samych kluczy, rysowanie oburącz serca i jego kolorowanie

6  „W restauracji” – zabawa dydaktyczna. Rodzic podaje dzieciom zdania, zaś one określają,

czy to jest prawda, czy fałsz.

– W restauracji można krzyczeć i piszczeć.

– Restauracja to miejsce, w którym rodzeństwo może się szarpać.

– W restauracji jesteśmy dla wszystkich mili i uprzejmi.

– W restauracji spokojnie czekamy na nasz posiłek.

– Zawsze dziękujemy za podany posiłek.

– Gdy nam coś nie smakuje, to chrząkamy i pokazujemy język.

– Nawet jak nam coś nie smakuje, zachowujemy się kulturalnie.

– W restauracji możemy biegać między stolikami.

– Jeżeli w restauracji jest kącik dla dzieci, to możemy tam się grzecznie bawić.

7.Na na koniec zajęć  skopiuj link piosenki i włącz ją dziecku do odsłuchania.  : https://www.youtube.com/watch?v=ibWCHZTMXb8

 

Środa 14.04.2021r

Temat dnia : W sklepie.

1.Proszę przeczytaj dziecku opowiadanie „Na zakupach”

„Na zakupach” – słuchanie opowiadania z serii Dobre Wychowanie.

Na zakupach

Krzyś od rana dziś gotowy

ruszyć na „bezkrwawe łowy”!

Bez sztucera i bagnetu

jedzie z mamą do… MARKETU!

Wózek – większy jest od Krzysia!

Ale Krzyś ma siłę dzisiaj

pchać go z pasją między półki

i polować na… sprawunki!

Samolocik, samochodzik,

robot – super! Bo sam chodzi!!!

Układanki, klocki lego…

Krzyś upycha… Lecz, dlaczego

mama marszczy gniewnie czoło?!

Tyle skarbów jest wokoło,

że ich wszystkich nie wpakuje!

Czemu się tak denerwuje

mama?! Że nie zmieści proszku???

Jest tu jeszcze miejsca troszkę!

Zmieści się co nieco jeszcze…

No! Krzyś gotów! W miejscu drepcze!

Już do kasy z wózkiem pruje…

A tu mama go stopuje!

Ze spokojem, metodycznie,

z wózka ściąga skarby liczne!!!

I na półki je odkłada…

Krzyś skamieniał. Woła: „Zdrada!

Nieuczciwie mama gra!

To upolowałem ja!!!

To bezprawie!” – Krzyś zawoła,

ryknie, tupnie, aż dokoła

ludzie z oburzenia stają,

Krzysia kręgiem otaczają…

Myślę, że już sami wiecie,

jak się kończy dzień w markecie?

Krzyś, zakupy zapłakany

kończy… Siłą wyciągany!

Z marną, jedną ciężarówką!

I, za wózka zwrot, złotówką!!!

Ma pretensję Krzyś do mamy,

Że mu tak popsuła plany.

2.Rozmowa na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania, np.: Gdzie poszedł Krzyś z mamą? Co on tam

robił? Jakie rzeczy powkładał Krzyś do wózka? Jak na sprawunki Krzysia zareagowała mama? Jak

skończyła się dla Krzysia wyprawa do marketu? Czy Krzyś właściwie zachowywał się w sklepie?

3.Praca w Kartach pracy( pięciolatki cz 4. Str. 9) – liczenie wyrazów w zdaniu, głosek w wyrazach. Omówienie obrazków. Rozwijanie słuchu fonematycznego.

4.Zagadki rozwijające zmysł dotyku

W nieprzezroczystych workach foliowych rodzic ukrywa różne przedmioty – but, książkę, mleko

w kartonie, samochodzik, kosmetyk, owoc,  .  Zaprasza dziecko  aby odgadło co się kryje w worku.

Mówi dziecku że mogą dotykać worków, potrząsać nimi. Prosi, by dzieci wymieniły nazwę

sklepu, w którym można kupić dany produkt

5.Rodzic czyta dziecku zagadki Anny Urszuli Kamińskiej, dziecko je odgaduje  i podają nazwę sklepu, w którym można kupić ten przedmiot.

Malutki bobas lub dama mała.

Z plastiku, gumy i szmatek cała.

Największym skarbem jest małej Zosi,

choć tylko mruga i rzęsy unosi. (lalka )

Każdy mały budowniczy

układanie ich wciąż ćwiczy.

Złoży z nich dom oraz wieżę.

Jak inżynier, mówię szczerze! (klocki )

Jest okrągła – taka kula

Po boisku często hula

Mknie do kosza tak łagodnie

Jak szalona gra w dwa ognie! (piłka)

6.„Na półkach w sklepie” – zabawa plastyczna. Rodzic przygotowuje dla dziecka: kartkę A4 z narysowanymi 3 półkami, gazetki reklamowe różnych sklepów, nożyczki, klej. Dzieci

wycinają z gazetek po 5 przedmiotów rożnego rodzaju, np. zabawek, artykułów spożywczych,

i przyklejają je tak, aby na każdej półce były produkty z innego sklepu. Na koniec dzieci wspólnie z rodzicem przygotowują wystawę prac. Proszę zrobić zdjęcie pracy  i przesłać mi przez Messengera lub na adres meilowy ( szajdabeata@wp.pl)

 

Czwartek 15.04.2021r

Temat dnia :Ekokulturalni to my.

1.Na początek piosenka , proszę skopiuj link i włącz dziecku piosenkę . https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE

Naucz się piosenki . Świat w naszych rękach - eko piosenka

 

Ci co lubią segregację

Otóż oni mają rację

Gdy w osobne pojemniki

Lecą papier, szkło, plastiki

 

Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat

 

A recykling trudne słowo

Chodzi o to by na nowo

Z naszych śmieci zrobić coś

Papier, plastik albo szkło

 

Więc dorośli oraz dzieci

Posłuchajcie

Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś

Żeby jutro dobrze żyć

2.„Co to znaczy być ekokulturalnym?” – porozmawiaj proszę z dzieckiem na temat tego jak dbać o nasza planete ziemię .

Wspólnie z dziećmi omów sytuacje i przykłady

które pomagają dbać o przyrodę, np. oszczędzamy wodę,

oszczędzamy energię elektryczną, segregujemy śmieci, używamy torebek wielokrotnego użytku, kupujemy produkty zapakowane w papier lub w szkło, kiedy możemy, wybieramy jazdę rowerem lub komunikacją miejską, a nie samochodem itp.

3.Proszę przeczytaj dziecku wiersz  „Mali strażnicy przyrody”.

Dziś ekologia modne słowo,

Przyrodę wszyscy chcemy mieć zdrową.

Jej strażnikami się ogłaszamy,

od dziś przyrodzie my pomagamy!

Gdy ktoś bezmyślnie papierek rzuci,

Musisz takiemu uwagę zwrócić.

Nie można przecież bezkarnie śmiecić,

To wiedzą nawet przedszkolne dzieci.

Nie wolno łamać gałęzi drzew,

Bo piękny płynie z nich ptasi śpiew.

A kiedy bocian wróci z podróży

Gniazdo niech znajdzie, na nie zasłużył.

Pozwól dżdżownicy do ziemi wrócić,

Po co jej dzieci mają się smucić.

Niech barwny motyl siada na kwiatach,

Żyje tak krótko, niech wolny lata.

A zimą nakarm głodne ptaki,

Sikorki, wróble, wrony, szpaki.

Powieś na drzewie karmnik mały,

będą ci wiosną za to śpiewały.

Choć ekolodzy jeszcze z nas mali

Uczyć będziemy tego wandali.

Matka natura nam wynagrodzi,

Jeśli z przyrodą będziemy w zgodzie

4.Rozmowa na temat wiersza.

Czy po wysłuchaniu wiersza wiecie, co to znaczy być ekokulturalnym? Co to jest ekologia? O jakich zachowaniach ekokuluturalnych była mowa w wierszu? Jak wy dbacie o przyrodę?

5.„Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa. Rodzic włącza dowolną muzykę, dzieci poruszają

się w jej rytmie po pokoju . Podczas przerwy w muzyce słuchają, ile razy rodzic klaśnie w dłonie i tyle samo razy wykonują podane ćwiczenie, np. skłony, przysiady, pajacyki, podskoki itd.

6.„Gra w zielone” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Dzieci maszerują, podskakują bądź

biegają po pokoju w zależności od rytmu podawanego przez rodzica . Podczas przerwy w akompaniamencie rodzic głośno podaje nazwę koloru, np. zielony. Dzieci muszą odszukać w domu  rzecz w podanym kolorze i jej dotknąć. Zabawa powtarzana jest kilka razy. Jeżeli rodzic poda nazwę innego

koloru, może być to np. kolor czarny, wówczas dzieci stają prosto w bezruchu.

7. „Proste sposoby dbania o przyrodę” – wykonaj wspólnie z dzieckiem plakat mówiący o tym jak dbać o przyrodę , praca dowolna. ( zdjęcie pracy  prześlij proszę na meila szajdabeata@wp.pl lub przez Messengera)

 

Piątek 16.04.2021r

Temat dnia :Ekologia zawsze w modzie

1.Na początek zajęć bajeczka edukacyjna , proszę skopiować link i właczyć dziecku. https://www.youtube.com/watch?v=9RVUZjbvX_c

2 Proszę przeczytaj dziecku wiersz pt„Segregujcie śmieci

„Segregujcie śmieci”

Czy wiesz, co oznaczają te kolory –

- niebieski, żółty, zielony?

Każdy kolor inny pojemnik oznacza,

do pojemników różne śmieci się wtłacza.

Niebieski – w nim znajdziecie pudełka po butach,

przeczytane gazety, zapisane kartki – jest on bardzo ważny.

To pojemnik na papier – zna go uczeń każdy.

Zielony – kolor wesoły z daleka ogłasza

„Wrzucaj do mnie słoiki, wyszczerbione talerze!!!”,

czyli szkło – w głównej mierze.

Żółty – foliowe torby, pudełka po lodach, po coli butelki,

wrzuć tutaj plastik, żal po nim – niewielki.

By las był zielony, wody nie ubyło

i każdego ranka wokół było miło

piątek czy niedziela – pamiętajcie dzieci

prosi Matka Ziemia – SEGREGUJCIE ŚMIECI!!!

3.Porozmawiaj proszę z dzieckiem na temat wiersza, zapytaj jaki kolor mają pojemniki na śmieci i co do nich wrzucamy.

4.„Segregujemy śmieci” – ćwiczenia w segregowaniu. Na dywanie rozsyp dziecku  odpadki z różnego materiału. Zadaniem dzieci jest posegregowanie ich do odpowiednich pojemników. Pojemnikami mogą być kartki koloru zielonego, niebieskiego, brązowego, żółtego, zastępujące  pojemniki na śmieci.

5.Praca w Kartach Pracy  (pięciolatki cz.4. Str. 11 – klasyfikowanie. Segregowanie odpadów komunalnych

zgodnie z zasadami. Przeliczanie.

Praca w Karty pracy ( czterolatki cz. 2. str. 29 – utrwalanie wiadomości na temat ochrony przyrody i działań proekologicznych.

6.,,Segregacja śmieci’’- praca plastyczna. Proszę zrób z dzieckiem plakat lub rysunek informujący o zasadach segregowania śmieci, praca dowolna ( pracę proszę  wyślij na  mojego meila szajdabeata@wp.pl  lub przez Messengera). 

 

Pozdrawiam wszystkich bardzo serdecznie życząc dużo zdrowia i  życzmy sobie szybkiego powrotu do normalności. Wych. Beata Szajda.


Gmina Udanin

Unia Europejska

Europejski Fundusz

Społeczny

Kapitał Ludzki

Narodowa Strategia

Spójności

 

Klauzula Informacyjna

( format *.PDF ) - pobierz


Klauzula Informacyjna

( format *.JPG ) - pobierz

 

Konto użytkownika
Witaj,
nie jesteś zalogowany.

Zaloguj się

__________________________________________________________________________