Menu strony
Strona główna
Zdjęcia grupa "Motylki"
Zdjęcia grupa "Biedronki"
Filmy
Ogłoszenia
Dokumenty
Wyszukiwarka
Twoje konto
Nauczanie zdalne gr."Biedronki"4-5-latki
Nauczanie zdalne gr. "Motylki" 3-4-latki
Wznowienie pracy przedszkola
Deklaracja dostępności
Kontakt
Zdrowy przedszkolak

Książka moim przyjacielem


Bezpieczny Przedszkolak

WITAMY NA STRONIE PRZEDSZKOLA W UJEŹDZIE GÓRNYM

ROK SZKOLNY 2020/2021

29.03.2021r. - 02.04.2021r. "Święta Wielkanocne"

PLAN PRACY WYCHOWAWCZO -DYDAKTYCZNEJ OD 29.03.2021r do 2.04.2021r.- NAUCZANIE ZDALNE.WYCH.BEATA SZAJDA.


Poniedziałek.29.03.2021r.

Temat dnia :Pisanki, kraszanki.

 1. Proszę przeczytać dziecku wiersz D. Gellner pt,,Pisanki’’ a następnie przeprowadzić rozmowę na temat wierszyka .

Patrzcie,

Ile na stole pisanek!

Każda ma oczy

Malowane,

Naklejane.

 

Każda ma uśmiech

Kolorowy

I leży na stole grzecznie,

Żeby się nie potłuc

Przypadkiem

W dzień świąteczny.

 

 Ale pamiętajcie!

Pisanki

Nie są do jedzenia.

Z pisanek się wyklują

ŚWIĄTECZNE ŻYCZENIA

2. Proszę o opowiedzenie, wyjaśnienie  dziecku na podstawie podanego  tekstu ponizej  ,  czym są tradycje wielkanocne i w jaki sposób je obchodzimy. 

Wielkanocne pisanki

Malowanie pisanek to chyba najpopularniejsza tradycja wielkanocna. Jajo – króluje na

wielkanocnym stole, jest symbolem życia i odrodzenia. Tradycja pisanek i dzielenia się

święconym jajkiem sięga daleko w przeszłość. Już starożytni Persowie obdarowywali

swoich bliskich barwionymi na czerwono jajkami. Czerwone pisanki mają ponoć magiczną

moc- odpędzają złe uroki, są symbolem serca i miłości. Jajka mają też dużą wartość

odżywczą- zawierają wszystkie ważne składniki pokarmowe: białko, tłuszcz, sole mineralne

i witaminy.

Pięknie zdobione jaja będące symbolem odradzającego się życia od wieków zdobią stoły

podczas Świąt Wielkanocnych. Nie może ich zabraknąć w koszyczku ze święconką. Przez

lata sposoby barwienia i dekorowania jaj się zmieniały, ale tradycja pozostała. Można

tworzyć pisanki na wiele sposobów.

• Najprostszym z nich jest zanurzanie jajek w wodzie w której został rozpuszczony

barwnik (Intensywność koloru zależy od tego, ile czasu jajo jest zanurzone w kąpieli

oraz od koloru skorupki. Warto pamiętać, że kolor możemy utrwalić, zanurzając jajka

w occie). Piękne kolory skorupek można uzyskać, stosując naturalne barwniki

roślinne. Świeżo wyciśnięty, lekko zakwaszony sok z buraka barwi pisankę na różne

odcienie różu i czerwieni, sok z jagód-na fioletowo, wywar z suchych łusek cebuli- na

wszystkie odcienie ciepłej żółci aż do rudawego brązu, zaś woda, w której gotował się

szczypiorek lub świeża zielona trawa- na zielono.

• Można jajka oklejać. (Tę współczesną metodę zdobienia pisanek polecamy zwłaszcza

dzieciom. Bardzo łatwo jest z barwnego papieru, cienkiego materiału o ciekawym

wzorze lub kolorowej samoprzylepnej folii wyciąć fantazyjne wzory, a potem naklejać

na skorupkę jajka według własnego pomysłu).

• Malować.

• Woskować. (Na czystą skorupkę nanosimy wzór z roztopionego wosku, a następnie

zanurzymy jajo w roztworze barwnika- zabarwią się tylko odsłonięte fragmenty

skorupki. Części ukryte pod woskiem nie zmienią koloru. Po wyjęciu jajka z kąpieli

należy zetrzeć wosk miękką ściereczką.

• Wyskrobywać. (To metoda dla wytrwałych. Zabarwione na intensywny kolor

skorupki można ozdobić koronkowymi wzorkami poprzez wydrapywanie. Wystarczy

szpilką lub ostro zakończonym nożem „wydrapać” dowolne motywy. Uzyskany w ten

sposób wzór jest subtelny i delikatny)

 

Święconka

Wielka Sobota jest dniem radosnego oczekiwania. Koniecznie tego dnia należy poświęcić

koszyczek z jedzeniem. W takim wielkanocnym koszyczku nie może zabraknąć barankasymbolu Chrystusa Zmartwychwstałego, jajka – symbolu narodzenia, mięsa i wędlin na znak,

że kończy się post, masła – symbolu dobrobytu. Święcono też chrzan, – bo „gorycz męki

Pańskiej i śmierci została zwyciężona przez słodycz zmartwychwstania”. Do wielkanocnego

koszyczka wkłada się także sól i pieprz symbolizujące ochronę przed zepsuciem. Święconkę

zjada się następnego dnia, po porannej mszy zwanej rezurekcją.

Jak głosi tradycja- dziewczynki, które w Wielką Sobotę umyją twarz w wodzie, w której

gotowały się jajka na święconkę pozbędą się piegów i innych mankamentów urody.

 

Wielka Niedziela – dzień radości

W Wielką Niedzielę poranny huk petard i dźwięk dzwonów ma obudzić śpiących w Tatrach

rycerzy, poruszyć zatwardziałe serca skąpców i złośliwych sąsiadów. Tradycją wielkanocną

jest wspólne zasiadanie do świątecznego śniadania w Wielką Niedzielę. Ważnym elementem

wspólnego biesiadowania jest uroczyste dzielenie się jajkiem z domownikami.

Na świątecznym stole nie może zabraknąć baby wielkanocnej i dziada – czyli mazurka.

Lany poniedziałek

Lany poniedziałek, śmigus-dyngus, święto lejka – to zabawa, którą znają i dorośli i dzieci.

Oblewać można wszystkich i wszędzie. Zmoczone tego dnia panny mają większe szanse na

szybkie wyjście za mąż. Jeżeli oblana w tym dniu panna się obrazi- to nieprędko znajdzie

męża. Chłopiec, wręczając tego dnia pannie pisankę, dawał jej do zrozumienia, że panienka

mu się podoba.

Szukanie zajączka

Wielką radość zarówno dorosłym jak dzieciom sprawia szukanie w niedzielny świąteczny

poranek niespodzianek od zajączka wielkanocnego. Każdy stara się złapać zajączka gdy ten

jest jeszcze w ogrodzie w specjalnie na tę okazję zrobionym gniazdku.

 

3. Zadaniem  dziecka będzie praca w kartach pracy  – rozwijanie percepcji wzrokowej, ćwiczenia grafomotoryczne.

Dzieci sześcioletnie karta pracy str.40,41,42.

Dzieci pięcioletnie karty pracy str. 21.

4.„Nasze pisanki” – zabawa plastyczna. Rodzic przygotowuje dla dziecka 2 jajka – gotowane na twardo lub styropianowe. Gromadzi również materiały, którymi można ozdobić jajka:

włóczki, klej, farby, mazaki, cekiny, kolorowy papier itp. Dzieci wykonują prace według własnego

pomysłu. (proszę o przesłanie zdjęcia pisanki  na mój adres meilowy(szajdabeata@wp.pl).

4.Na koniec  zajęć , w celu utrwalenia wiadomości  zapraszam na wspólne obejrzenie filmiku – proszę skopiować link. https://www.youtube.com/watch?v=cMTxGjhNNAs.

 

 Wtorek  30.03.2021r

Temat dnia :W kuchni pachnie Wielkanocą.


1.Proszę o przeczytanie wierszyka M. Konopnickiej.  pt,,Jak to będzie’’

 

Jutro będzie Wielkanoc,

babki w piec już wsadzone,

gotują się kiełbasy

i mieć będziemy święcone!

Najpierw obrus bielutki

mama na stół położy

na nim stanie pośrodku

ten baranek Boży.

 

Jajkiem będziemy się dzielić

wszyscy w domu z kolei,

życzyć sobie pociechy,

życzyć sobie nadziei.

Potem będą mazurki,

właśnie robi je mama.

A rodzynki, migdały

- obieram ja sama.

 

A na boku stać będzie

w kubku woda święcona.

I kropidło z wstążeczką

od sąsiada Szymona.

 

Z rana przyjdzie ksiądz proboszcz

i poświęci stół cały.

Domek także pokropi,

by się dzieci chowały.

2.Po przeczytaniu wiersza proponuję przeprowadzenie rozmowy na temat treści wiersza. Pomocne mogą okazać się pytania:

 

– Jakie elementy dekoracyjne znajdują się na stole?

 

-Jakie potrawy wielkanocne pojawiły się w wierszu?

 

-Czego brakuje na stole, a powinno się znaleźć zgodnie z tradycją wielkanocną?

 

3. Proszę o wyjaśnienie dziecku co powinno znaleźć się, jakie dania  na Wielkanocnym stole.

• Żurek wielkanocny z

chrzanem na zakwasie

• Wędzonki

• Jajka faszerowane

• Sałatka warzywna

• Mazurek

• Baba wielkanocna

• Pieczona biała kiełbaska

• Pasztet wielkanocny

• Schab ze śliwką

Proponuję angażować wasze pociechy w przygotowanie potraw na Wielkanocny stół, zobaczycie jaka to będzie frajda dla nich a jednocześnie wspólnie spędzony czas. 

4.Proszę aby dziecko zrobiło zadanie w kartach pracy:

Dzieci sześcioletnie karta pracy str.43,44.

Dzieci pięcioletnie :karta pracy str.22.

5.„Zrób tyle, ile słyszysz” – zabawa ruchowa . Rodzic ma do dyspozycji np. garnek z łyżką. Dzieci realizują rytm podany przez rodzica. Na przerwę w muzyce mają za zadanie słuchać, ile razy  rodzic uderzy w garnek. Tyle samo razy muszą wykonać podane ćwiczenie: skłony, przysiady, pajacyki.

6.„Wielkanocna kompozycja” – praca plastyczna. Proszę aby dziecko stworzyło wspólnie z rodzicem kompozycję wielkanocną , technika dowolna , proszę o przesłanie zdjęć na mojego meila.(szajdabeata@wp.pl)

 

Środa 31.03 2021r

Temat dnia: Wielkanocny koszyczek

1.Proszę o przeczytanie dziecku  wiersza pt,,Już Wielkanoc”

Święta, Święta Wielkanocne

Jak wesoło, jak radośnie.

 

Już słoneczko mocno grzeje

Miły wiatr wokoło wieje.

 

Rośnie trawa na trawniku

Żółty żonkil w wazoniku.

 

Na podwórku słychać dzieci

Ach, jak dobrze, że już kwiecień.

 

A w koszyczku, na święcone

Jajka równo ułożone.

 

Śliczne, pięknie malowane

Różne wzory wymyślone.

 

Jest baranek z chorągiewką

Żółty kurczaczek ze wstążeczką.

 

I barwinek jest zielony

W świeże kwiatki ustrojony.

 

2.Proszę wytłumaczyć dziecku, co należy wkładać do koszyczka i dlaczego:

 Co symbolizują te wszystkie rzeczy.

- jajka – nowe życie,

 -baranek– symbol Pana Jezusa,

- owies – wiosna,

- wędlina – dostatek,

- chleb – żeby go nigdy nie zabrakło,

- babka wielkanocna – radość ze spotkania przy wielkanocnym stole.

 

3.„Wyścig z pisankami” – zabawa ruchowa. Dziecko  ustawia się w dwóch rzędach z rodzicem , każdy ma na łyżce jajko oczywiście ugotowane . Zadaniem dzieci jest dobiec do wyznaczonego miejsca, wrócić tak by nie stłuc jajka

Wygrywa ten rząd, który  jako pierwszy pokona trasę nie upuszczając jajka.


4.Praca w kartach pracy – rozwijanie percepcji wzrokowej.

Dzieci sześcioletnie ,karta pracy str. 45

Dzieci pięcioletnie, karta pracy str. 23.


5.„Liczymy  do 7’’ – zabawa dydaktyczna. Rodzic przygotowuje pisanki np.steropianowe lub plastikowe , jakie ma , zadaniem dziecka jest je przeliczyć wykonując samodzielnie  następujące przeliczanie.

– Ala do koszyka włożyła 3 pisanki. Zosia dołożyła jeszcze 4. Ile pisanek jest w koszyku?

– Zosia włożyła do koszyka 2 pisanki. Asia włożyła 3 pisanki. Przyszedł Staś i włożył jeszcze

2 pisanki. Ile pisanek jest w koszyku?

– Mama pomalowała 3 pisanki. Tata pomalował 3 pisanki. Ich synek pomalował tylko 1. Ile

pisanek pomalowali razem?

– W koszyku było 10 jajek do malowania pisanek. Przyszedł Krzyś i potłukł 2 jajka. Ile jajek

pozostało w koszyku?

 

Kolejne zadania rodzic może tworzyć według własnego pomysłu. Młodsze dzieci liczą w mniejszym

zakresie, np. do 5. Dzieci zdolne wykorzystują cyfry do podpisania działań. Mogą to byc przeliczenia na cukierkach , kamyczkach , kwiatuszkach.

 

 

Czwartek 1.04.2021 r

Temat dnia : Na wielkanocnym stole

1 „Prawda – fałsz” – zabawa dydaktyczna. Rodzic mówi zdanie, zaś dzieci określają, czy jest ono

prawdziwe, czy fałszywe. Jeżeli zdania są fałszywe, to dzieci mówią, jak powinny brzmieć.

Święta Wielkanocne kojarzą się nam z choinką i św. Mikołajem.

Do koszyczka wkładamy żelki, cukierki czekoladowe i chrupki.

Mazurki i baby to najpopularniejsze ciasta wielkanocne.

Święta Wielkanocne zawsze odchodzimy latem.

Domy na Święta Wielkanocne ozdabiamy jemiołą i suszonymi trawami.

Na palmową niedzielę robimy palemki.

Najważniejszym posiłkiem w czasie Świat Wielkanocnych jest wielkanocne śniadanie.

Przy wielkanocnym stole szykujemy miejsce dla nioczekiwanego gościa.

 

2.„Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza Ewy Skarżyńskiej.

Wielkanocny stół

Ewa Skarżyńska

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych,

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe!

2. Rozmowa na temat wiersza. Rodzic zadaje dzieciom pytania: Jak wygląda w wierszu stół wielkanocny? Czym jest udekorowany? Co stoi na nim? Kto siada przy stole? Kto zerka na wszystkich zza firanek?

3.Praca w kartach pracy

Dzieci sześcioletnie karty pracy str.46,47.

Dzieci pięcioletnie karty pracy str.24.

 

4. „Nakrywamy do stołu” – zabawa dydaktyczna ( odróżnianie strony prawej i lewej). Rodzic szykuje stół, krzesełka, lalki lub miśki  oraz wszystko to, co jest potrzebne do nakrycia świątecznego stołu. Zadaniem dziecka  jest nakryć do stołu

tak, aby wszystkie lalki, miśki  miały swoją zastawę (talerze, sztućce, szklankę, serwetkę). Rodzic każdemu dziecku na lewą rękę zakłada frotkę, by wiedziało, z której strony położyć sztućce.

Na koniec wszyscy przeliczają poszczególne elementy, wskazują czego jest mniej, a czego więcej.

5.Proszę skopiować link  i  obejrzeć filmik https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg

 

Piątek 2.04.2021r

Temat dnia : Śmigus-dyngus

1.„Które to jajko?” – zabawa badawcza. Rodzic trzyma dwa jednakowe jajka i prosi dzieci, aby

zastanowiły się, po czym można poznać, że jedno z nich jest surowe, a drugie gotowane. Dzieci

podają swoje propozycje. Następnie dziecko wprawia w ruch obrotowy oba jajka. Dzieci obserwują ich ruch i określają, które z nich kręci się szybciej. Rozbijają jajko i sprawdzają, czy miały

rację. Dzieci wysnuwają wniosek, że gotowane jajko wiruje szybko, natomiast surowe – kołysze się i obraca wolniej. Dzieje się tak, ponieważ jajko ugotowane (szczególnie to na twardo)

ma stały środek, a surowe nie może obracać się łatwo i szybko – jego płynny środek przesuwa

się wewnątrz skorupki na wszystkie strony.

2.„Jak zbudowane jest jajko” zabawa badawcza. Rodzic przygotowuje dla dziecka po

jednym, ugotowanym na twardo, jajku. Zadaniem dzieci jest określić właściwości jajka i wykonać następujące czynności:

– obieranie jajka ze skorupki,

– określanie wyglądu, zapa


Gmina Udanin

Unia Europejska

Europejski Fundusz

Społeczny

Kapitał Ludzki

Narodowa Strategia

Spójności

 

Klauzula Informacyjna

( format *.PDF ) - pobierz


Klauzula Informacyjna

( format *.JPG ) - pobierz

 

Konto użytkownika
Witaj,
nie jesteś zalogowany.

Zaloguj się

__________________________________________________________________________