Menu strony
Strona główna
Galeria zdjęć - archiwum
Uroczystości przedszkolne 2019/2020
Filmy
Ogłoszenia
Dokumenty
Wyszukiwarka
Twoje konto
Kontakt
Nauczanie zdalne
Święta Wielkanocne

Kalendarz uroczystości

Plan współpracy

Zdrowo jem, więcej wiem!

Cała Polska Czyta Dziecom

Bezpieczny Przedszkolak

News : WITAMY NA STRONIE PRZEDSZKOLA W UJEŹDZIE GÓRNYM
Grupa "Stokrotki" 5-latki

Nauczyciel mgr Joanna Kulpińska, mgr Adriana Tomaszek-Nowakowski


 

 

 

 

 

Poniedziałek – Wielkanoc za pasem


1.Słuchanie wiersza oraz rozmowa z dziećmi na temat wielkanocnych zwyczajów wymienionych w wierszu.


Wielkanoc

Bożena Forma

 

Święta za pasem,

do pracy się bierzemy,

mazurki i baby

smaczne upieczemy.

Pisanki, kraszanki

razem dziś robimy,

wszystkie kolorowe,

bardzo się cieszymy.

Upiekliśmy z ciasta,

baranka, zajączka,

z posianej rzeżuchy

będzie piękna łączka.

W glinianym wazonie

bazie i żonkile,

a na nich z papieru

kurczątka przemiłe.


2. Nauka piosenki i zabawy przy piosence Bajkowe pisanki. Po wysłuchaniu piosenki dzieci opowiadają, o czym była, następnie wybierają postać lub czynność, którą będą prezentować (np. skakanie zajączka, kurka/gdakanie, baranek/beczenie, malowanie pisanek, rosnąca rzeżucha, oblewanie na dyngusa). Melodię wyślę Państwu na maila.


Bajkowe pisanki

muz. Magdalena Mielnicka-Sypko, sł. Urszula Piotrowska

 

Do zajączka przyszła kurka:

– Ko, ko, ko, ko – zagdakała.

– Z koszem jajek na pisanki

Mama-kwoka mnie przysłała.

Zając podparł się pod boki:

– A to ci dopiero jajka!

Namaluję na nich tęczę

i na każdym będzie bajka.

 

Ref.:  Bajkowe pisanki, bajkowe.

Rozdamy je z dobrym słowem,

Świątecznym życzeniem,

Wiosennym marzeniem.

Bajkowe pisanki, bajkowe,

Wesołą wiodą rozmowę,

że wiosna za oknem,

że w dyngus ktoś zmoknie.

 

Rośnie żytko jak na drożdżach

I zieleni się rzeżucha,

Pisankowych opowieści

Zając słucha, kurka słucha.

Z bukiecikiem srebrnych bazi

W gości wybrał się baranek,

A dla niego mała kurka

Kosz bajkowych ma pisanek.

 

Ref.:  Bajkowe pisanki, bajkowe

 

 

3. Kartki dla rodziny – praca plastyczna z wykorzystaniem kółek, tworzenie kartek dla rodziny. Zamieściłam przykłady dla zainspirowania się :)

 

 

Wtorek – Ale jaja

 

 


 

1. Jak barwimy jajka? Obejrzenie przykładowego filmiku pokazujące jak barwić jajka na różne kolory np.:

 

– żółty – suche łupinki cebuli

– czerwony – kora dębu, owoce czarnego bzu, suszone jagody, suche łupiny cebuli

– różowy – sok z buraka

– pomarańczowy – marchew, dynia

– brązowy – łupiny orzecha

– niebieski – owoce tarniny

– fioletowy – płatki ciemnej malwy

– zielony – trawa, pokrzywa

– czarny – wygotowane olchowe szyszki

 

https://youtu.be/QIakiiKYPY0\


https://youtu.be/PCJ_KizCXj4

 

2.  Ugotowanie jajek w skórkach buraków lub łupinkach cebuli.


3. Przysłowia i powiedzenia -  wyjaśnienie dziecku powiedzenia i przysłowia związanego z jajkami:


– Jajko mądrzejsze od kury.

– Czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci.

– Kura znosząca złote jajka.

 

4. Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie pisanek po śladzie – materiały wyśle Państwu na maila.

 

Środa – Co się kryje w święconce?


1. Co włożysz do koszyczka? – omówienie tradycji obchodzenia Wielkiej Soboty, zapoznanie z symboliką potraw w święconce.


Wyjaśnienie dziecku znaczenie poszczególnych potraw w koszyczku:


– chleb – symbolizuje ciało Pana Jezusa, a także dobrobyt

– jajko – to symbol życia i zwycięstwa nad śmiercią, podzielenie się jajkiem miało umacniać więzi rodzinne

– wędlina – miała zapewnić płodność i zdrowie

– sól – to symbol oczyszczenia, miała chronić przed złem

– ser – ma zapewnić rozwój stada zwierząt domowych

– chrzan – miał zapewniać siłę fizyczną

– ciasto (babka) – symbolizuje umiejętności i doskonałość


2. Koszyk wielkanocny – wspólne przygotowanie z dzieckiem koszyka.

 

3. Puzzle, kodowanie, królik do ozdoby koszyczka – materiały wyśle Państwu na maila.


 

Czwartek – Świąteczny stół


1. Praca z wierszem Ewy Skarżyńskiej Wielkanocny stół.


Wielkanocny stół

Ewa Skarżyńska

 

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych,

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie

 – mazurek w owoce przybrany.

Palmy pachną jak łąka

w samym środku lata.

Siada mama przy stole,

A przy mamie tata.

I my.

Wiosna na nas

zza firanek zerka,

 a pstrokate pisanki

chcą tańczyć oberka.

Wpuśćmy wiosnę,

Niech słońcem

zabłyśnie nad stołem

w wielkanocne świętowanie

jak wiosna wesołe!

 

Pytania: Po co ludzie spotykają się przy świątecznym stole? Jak spędzają te święta?

 

2. Stół wielkanocny – obrazek do opisywania nazw potraw wielkanocnych – na mailu.

 

3. Wielkanocne kwiaty – rozpoznawanie i podawanie nazw wiosennych kwiatów – materiały wyślę mailem.

 

4. Przypominam o trwającym konkursie „Na najpiękniejszą ozdobę wielkanocną” – informacje na stronie internetowej przedszkola.


 

Piątek – Wielkanocne zwyczaje

 

1. W jak WIELKANOC -  materiały do wprowadzenia literki na mailu.


2. Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.


Śmigus! Dyngus! Na uciechę

z kubła wodę lej ze śmiechem!

Jak nie kubła, to ze dzbana,

 śmigus-dyngus dziś od rana!

Staropolski to obyczaj,

żebyś wiedział i nie krzyczał,

gdy w Wielkanoc, w drugie święto,

będziesz kurtkę miał zmokniętą.

 

Rozmowa na temat wiersza.

− Co to jest śmigus-dyngus?

− Co to znaczy staropolski obyczaj?

− Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?

 

3. Słuchanie ciekawostek na temat zwyczajów i tradycji wielkanocnych.


Jajko to znak wszelkiego początku narodzin i zmartwychwstania. Dzielimy się nim przed rozpoczęciem śniadania, życząc sobie pomyślności, zdrowia i błogosławieństwa Bożego. W ludowych wierzeniach jajko było lekarstwem na choroby, chroniło przed pożarem, zapewniało urodzaj w polu i w ogrodzie, a nawet powodzenie w miłości. Z jajka wykluwa się kurczątko, które jest symbolem nowego życia.


Pisanki dawano w podarunku, jako dowód życzliwości i sympatii.


Chleb jest podstawowym pokarmem człowieka. Dzielenie się z nim i wspólne spożywanie jest od najdawniejszych czasów znakiem przyjaźni, życzliwości i poczucia wspólnoty.


Palemka miała chronić ludzi, zwierzęta, domy przed ogniem, czarami i złem tego świata. Niezwykłą moc daje jej gałązka wierzby – drzewa najwcześniej okrywającego się zielenią.


Mazurki przywędrowały do nas z kuchni tureckiej. Kunsztownie lukrowane i dekorowane bakaliami, przypominają wyglądem maleńkie tureckie dywaniki.


Chrzan, a także przyprawy – pieprz i sól, święci się, aby pamiętać o gorzkiej Męce Chrystusa. Dawniej śniadanie wielkanocne rozpoczynało się od zjedzenia całego korzenia chrzanu, żeby ustrzec się od bólu zębów i brzucha.


Baranek z czerwoną chorągiewką ze złotym krzyżykiem symbolizuje Chrystusa Odkupiciela. Stawiano go pośrodku stołu, żeby podczas wielkanocnych biesiad i uciech wierni nie zapominali o religijnym charakterze świąt.

 

Kiedy gospodynie wypiekały baby drożdżowe, kuchnia musiała być zamknięta na klucz. Ktoś obcy bowiem mógłby zaszkodzić rosnącemu ciastu głośną rozmową albo złym wzrokiem. Wyjętą z pieca babę kładziono na poduszki i do chwili ostygnięcia przemawiano do niej szeptem.


Zajączek obwieszcza wiosenną odnowę. Kiedyś jego wizerunek kojarzono z grzesznikami, którzy odbyli oczyszczającą pokutę. Potem zaczął obdarowywać dzieci łakociami i prezentami.

 

 

 

 

     Drodzy rodzice dodatkowo z kart pracy Plac Zabaw strona 34, 35, 36. Dzieci które nie maja książek w domu,  proszę się nie martwić wyślę Państwu na maila w formie PDF.


     Na maila wyślę również Państwu dużo innych ciekawych materiałów, oczywiście wszystko dla chętnych dzieci.


Zachęcam do wysyłania zdjęć prac dzieci na maila stokrotki24@o2.pl


         Materiały przygotowała  mgr Adriana Tomaszek-Nowakowski

 

 

 

 

BIEŻĄCY TYDZIEŃ W GRUPIE STOKROTEK

 
1. ,,GORĄCE KAKAO” - ćwiczenie oddechowe. Dziecko siada na dywanie, dłonie ma splecione tak, jakby trzymało w dłoniach kubek. Wyobraża sobie, że w kubku zrobionym z dłoni ma gorące kakao, które trzeba wystudzić, w tym celu mocno dmucha  w dłonie. 


2. Słuchanie wiersza Anny Surowiec ,,NADCHODZI WIOSNA” ( nauka wiersza - dla chętnych ).


Nadchodzi wiosna zielona,radosna

do życia budzi przyrodę i ludzi.

Drzewa okrywa pąkami kwiatów,

w oddali słychać wesoły śpiew ptaków.

Słońce maluje tęczę na niebie,

by świat rozjaśnić właśnie dla ciebie."


 

3. Wykonanie pszczółki z kolorowego papieru  ( według wzoru: wycięcie kolorowych kółek: żółte, czarne i białe; gotową pracę dzieci przyklejają na kartkę papieru ).

 

 

 

 

4. Utrwalanie poznanej  przez dzieci na zajęciach  piosenki ,,W MARCU”   (nagranie znajdą Państwo  na poczcie mailowej naszej grupy :,, STOKROTKI”*)  

 

5. Słuchanie opowiadania L. Krzemienieckiej ,,O MARCU, PANNIE JULIANNIE i O PTASZKU”. ( nagranie na poczcie mailowej naszej grupy*).

 

6. ,,W MARCU JAK W GARNCU” – rozmowa rodziców z  dzieckiem na temat przysłowia. ( Najprostsze wyjaśnienie: w marcu podobnie jak w garnku wszystko się miesza: i słońce, i deszcz, i śnieg , i wiatr).    

 

7. Wykonanie pracy plastycznej obrazującej przysłowie ( materiały będą dostępne na poczcie mailowej *)

 

8. Kreślenie po śladzie szlaczków  przygotowujących rękę dziecka do pisania literek.  

 

9. Poznanie  litery: G, g  https://www.youtube.com/watch?v=M4rYfS5qqHE ( link do skopiowania)


10.Ćwiczenia ruchowe : ,,Kto tak skacze?”

https://www.youtube.com/results?search_query=%23spiewanki  ( link do skopiowania)

 

  • Zapraszam do wysyłania zdjęć prac dzieci  na naszą pocztę mailową : stokrotki24@o2.pl                    
  • Na poczcie znajdą również Państwo inne propozycje prac dla chętnych dzieci
  • Materiały przygotowane w tym tygodniu przez Joannę Kulpińską



                       


Gmina Udanin

Unia Europejska

Europejski Fundusz

Społeczny

Kapitał Ludzki

Narodowa Strategia

Spójności

 

Klauzula Informacyjna

( format *.PDF ) - pobierz


Klauzula Informacyjna

( format *.JPG ) - pobierz

 

Konto użytkownika
Witaj,
nie jesteś zalogowany.

Zaloguj się

__________________________________________________________________________